Birliğin Adı: TÜRKİYE RÜZGÂR ENERJİSİ BİRLİĞİ
Birliğin Kısa Adı: TÜREB
Birliğin Merkezi: Ankara
Türkiye Rüzgâr Enerjisi Birliği’nin şubesi yoktur.
Süheyl Erbir
Kemal Koman
Mehmet Ateş
Adnan Temiz
Cavit Ünver
Rabiye Çelik
Cemalettin Pala
Birol Kılkış
Cahit Çıray
H. Bülent Ertan
Yıldız Arıkan
Muammer Ermiş
Işık Çadırcı
M. Özcan Ültanır
M. Kudret Selçuk
Tahir Konaklıoğlu
Nezihe Akgün
Cengiz Fatih
İlhan Özsoy
Ali Kasap
Mete Şen
Orhan Deniz
Adnan Balık
Mehmet Atılgan
Nazif Dinçer
Yavuz Ali Şener
Tanay Sıdkı Uyar
Kemal Kerem Tuncer
Hayati Ekren
Cemal Demir
Haluk Somer
Yücel Erdallı
Gürkan A. Yalçınkaya
Yılmaz Arıncı
Enver Şat
Türkiye Rüzgâr Enerjisi Birliği, TÜREB, yenilenebilir enerji kaynakları ve özellikle rüzgâr enerjisiyle, rüzgar enerjisiyle entegre değerlendirilebilen güneş, hidrojen, batarya ve depolama teknolojileri ve enerji verimliliği ile ilgili olarak;
· üyelerinin ve rüzgar enerjisi sektörünün gelişimini, sürdürülebilirliğini en iyi şekilde destekleyen ortak sesi olarak hareket etmek,
· yatırımları, endüstriyel üretimi ve yan sanayiyi ve yerlileştirmeyi, proje geliştirme ve danışmanlık hizmetlerini temsil etmek ve geliştirmek,
· rüzgar enerjisinin gelişiminin önündeki engellerin aşılması, istikrarlı pazar olgusunun sürdürülmesi ve yaratılmasına yönelik süreci etkileyen etkili stratejik politikalar ve girişimler geliştirmek ve iletmek,
· bilimsel ve teknik araştırmaları takip etmek ve yürütmek, bu alandaki bilimsel ve teknik bilgileri toplamak, derlemek ve yayımlamak,
· rüzgar enerjisi sektörüne yönelik standart, kanun ve yönetmeliklerin belirlenme ve benimsenme süreçlerine katkıda bulunmak,
· bu enerji kaynağının kullanımının yaygınlaşmasını sağlamak,
· ulusal, bölgesel ve küresel kuruluşlar ve şirketlerle yakın koordinasyon içinde bulunarak, rüzgar enerjisi sektörünün küresel büyümesinde Türkiye’nin konumunu daha da güçlendirmek,
· rüzgar enerjisinin faydalarını ve potansiyelini anlatmak ve vurgulamak üzere politikacılar, fikir oluşturucular, karar vericiler,
işletmeler, medya, kamu, STK'lar ve diğer paydaşlara iletişim kurmak,
amaçları doğrultusunda çalışmalarını sürdürür. TÜREB bu amaçlar doğrultusunda ulusal ve uluslararası kurumlarla iş birliği yapan, seminer, konferans gibi faaliyetler düzenleyen, proje ve yayınlar yapan, kâr gayesi gütmeyen teknik bir topluluktur.
TÜREB’in çalışma konuları ve faaliyet alanları aşağıda belirtilmiştir:
3.1 Rüzgâr enerjisi ile ilgili bilimsel araştırmalar, teknik gelişmeler ve uygulamaları izlemek, hızlandırmak ve yol göstermek; dünyada erişilmiş teknolojiyi ülkemizin faydasına sunmak ve bu konuda çalışanları bir araya getirerek teknik bilgi alışverişini sağlamak.
3.2 Ülkemizde rüzgâr enerjisinin kullanımını özendirmek yönünde çaba göstermek, kullanımının yaygınlaştırılması için farkındalık yaratmak, rüzgâr enerjisi ile ilgili alanlarda eğitim düzenlemek.
3.3 Rüzgâr enerjisi, sektörü ve tüm kullanım alanları hakkındaki bilgileri derlemek, düzenlemek ve yayımlamak.
3.4 Konferans, seminer, çalıştay, kongre, yarışma, sempozyum gibi etkinlikler düzenleyerek rüzgar enerjisini tanıtmak ve bu konuda eğitim, araştırma, geliştirme, ve kullanımı yaygınlaştırmak ve hızlandırmak için gerekli her türlü çalışmayı yapmak ve girişimlerde bulunmak; bu amaç doğrultusunda ulusal/uluslararası kuruluşlarla birlikte etkinlik ve projeler yürütmek, rüzgar enerjisi sektörüne yönelik projeler geliştirerek veya bu tür projelere ortak olarak ulusal ve uluslararası hibe kaynaklarından yararlanmak, Avrupa Birliği proje ve organizasyonlarında her türlü rol almak.
3.5 Üniversiteler, sivil toplum kuruluşları, araştırma ve geliştirme kuruluşları, mesleki kuruluşlar gibi organizasyon ve kurumlar nezdinde girişimlerde bulunmak, kurumlar arası iş birliği ortamı oluşturmak.
3.6 Rüzgar enerjisi sektörüne yönelik mevzuat, standart, sektör ilkeleri ve her türlü regülasyonun hazırlanma, uygulanma ve benimsenme süreçlerine katkıda bulunmak.
3.7 Avrupa Rüzgâr Enerjisi Birliği (Wind Europe), Küresel Rüzgar Enerjisi Konseyi (GWEC) ve rüzgâr enerjisi ile ilgili diğer uluslararası kuruluşlarda üyelerini temsil etmek, uluslararası sektörel organizasyonlar ile üye ve yerel sektör paydaşlarının iletişimini güçlendirmek, iş birliği yapmak.
3.8 Birliğin amaçlarını gerçekleştirmek ve faaliyet alanlarıyla ilgili gelir getirici faaliyetlerin , iktisadi girişim ve yatırımların yürütülmesi amacı ile TÜREB İktisadi İşletmesi’ni kurmak ve işletmek.
Mevzuat hükümleri ve statü imkânları ölçüsünde, amaçları doğrultusunda diğer faaliyetlerde bulunmak.
4.1. Üyelik
Enerji sektörü, rüzgâr enerjisi, diğer yenilenebilir enerji kaynakları, enerji verimliliği, iklim değişikliği ve çevre alanları, bu alanların yatırımı, ekipmanları, finansmanı, teknik konuları, idari, hukuki ve mali boyutlarıyla ilgilenen, fiil ehliyetine sahip bulunan her gerçek kişi ile tüzel kişi, TÜREB’e üyelik başvurusunda bulunabilir.
Üyelik başvuruları Yönetim Kurulu tarafından serbestçe değerlendirilir. Bu değerlendirmede, değerlendirmeye esas alınacak kriterler bakımından sayılanlarla sınırlı olmamak üzere; başvuru sahibinin birinci fıkrada belirtilen alanlarda en az üç yıl deneyim sahibi olması veya bu alanlarda akademik çalışmasının bulunması veya bu alanlara ilişkin ulusal ya da uluslararası konferans ya da panellere konuşmacı olarak katkı sunmuş olması, TÜREB statü ve ilkeleriyle bağdaşır şekilde TÜREB’e sağlayacağı katkıların ikna edici olması kriterleri öncelikle gözetilir. Ayrıca ve her halükarda, TÜREB nezdinde Asli Üye sıfatını haiz en az üç tüzel kişi üyeden referans yazısı ibraz etmiş olması, üyelik başvuru formunun eksiksiz ve özenli bir şekilde doldurulmuş olması gerekir.
Yönetim Kurulu tarafından gerek görülmesi durumunda başvuru sahibinden başvurusunda beyan edilen hususları belgelendirmesi istenir.
TÜREB üyeliği Asli Üyelik ve Onur Üyeliği olmak üzere 2 çeşittir.
a) Asli Üyeler: Üyelik başvurusu kabul edilip, bu statüye göre belirlenen aidatları düzenli olarak ödeyen, seçme, seçilme ve oy hakkına sahip üyelerdir. Asli Üyeler, Birlik’in zorunlu organları ile Komisyonlarda görev alabilir.
b) Onur Üyeleri: Birlik’in amacına ulaşılabilmesi için, manevi, bedeni, fikri veya mali yardımda veya hizmette bulunan, üyelik başvurusu kabul edilen ancak seçme, seçilme ve oy hakkına sahip bulunmayan üyelerdir. Onur Üyeleri, dinleyici sıfatı ile görüşmeleri takip etmek ve görüş bildirmek üzere Genel Kurul toplantılarına katılabilir. Onur Üyeleri, Komisyonlarda görev alabilir. Onur üyeleri aidat ödemekle yükümlü değildir.
Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan ve 4.1 birinci ve ikinci fıkrada aranan şartları karşılayan gerçek kişiler, üyelik başvurusunda bulunmaları halinde Birlik’e Onur Üyesi olarak kabul edilebilirler.
TÜREB nezdinde önceki dönemlerde başkanlık yapmış gerçek kişi üyeler de yazılı bir şekilde talep etmeleri ve Yönetim Kurulu tarafından başvurunun kabul edilmesi kaydıyla Onur Üyesi olarak kabul edilebilirler. Onur Üyeliği’ne kabul edilen üyelerin Asli Üyelik’e bağlı hakları sona erer.
Her üye Birlik faaliyetlerine katılma hakkına sahiptir. Her Asli Üye’nin Genel Kurul’da bir oy kullanma hakkı vardır. Üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır. Tüzel kişi üye olması halinde, tüzel kişinin Yönetim Kurulu Başkanı veya temsille görevlendireceği kişi tüzel kişi adına oy kullanır.
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun tanımladığı ve kapsadığı şekliyle üye sıfatını haiz herhangi bir şirketler topluluğu nezdinde çalışan gerçek kişilerin Asli Üye olmak üzere başvuru yapması halinde, başvuru tarih ve saat önceliğine göre değerlendirme yapılmak üzere, bu kişiler arasından en fazla beş gerçek kişi Asli Üye olarak kabul edilebilir. Şu kadar ki, beş üye sayısına ulaşılmasından sonra, bir olağan genel kurul geçirildiği takdirde üye sıfatını haiz aynı şirketler topluluğu nezdinde çalışan beş gerçek kişi daha Asli Üyelik’e kabul edilebilir. Bu kural takip eden genel kurullar için de geçerlidir.
Başvurusu kabul edilen ve Asli Üye sıfatını kazanan tüm gerçek ve tüzel kişi üyeler açısından, üyeliğe kabul tarihinden itibaren 15 (on beş) gün içerisinde giriş aidatı ödenmesi zorunludur. Giriş aidatı üyelik sıfatının kaybedilmesi ve yeniden başvuru yapılarak üyelik sıfatının kazanılması durumunda yeniden alınır. Şu kadar ki, 20.02.2022 tarihli statü değişikliği öncesinde üyelik sıfatını almış kişilerden geriye dönük olarak giriş aidatı alınmaz; bu durumdaki Asli Üyeler’den yalnızca, üyelik sıfatını kaybetmesi ve statü değişikliği sonrasında yeniden başvuru yaparak üyelik sıfatını kazanması durumunda giriş aidatı alınır.
Giriş aidatının miktarı, her yıl için Birlik Yönetim Kurulu tarafından serbestçe belirlenir.
Giriş aidatı, yıllık üye aidatından ayrı olarak ve üyelik başvurusunun kabulüne istinaden bir kereye mahsus ödenen bir aidattır. Asli Üyeler, giriş aidatından ayrı olarak, ayrıca yıllık üye aidatı ödemek zorundadır.
4.2. Üyelikten Çıkma ve Çıkarılma
Her üye, Yönetim Kurulu’na yazılı olarak bildirmek kaydıyla, üyelikten çıkma hakkına sahiptir.
Aşağıdaki sebeplerden biri veya birkaçının varlığı halinde, üyenin üyelikten çıkarılmasına Yönetim Kurulunca karar verilebilir:
i. Türk Medeni Kanunu, Dernekler Kanunu ve statüde tanımlanan şartlara göre üyelik vasfı ve yeterliliklerini yitirmek, daha önce üyeliğe kabul edilmiş olmakla birlikte, TÜREB Statüsü m. 4.1’de aranan şartları karşılamamak,
ii. Asli Üye sıfatını haiz üyeler yönünden, yıllık üyelik aidatını iki yıl üst üste ödememek,
iii. Birlik nezdinde yapılan olağan ya da olağanüstü üç genel kurula geçerli mazeret olmaksızın katılmamak,
iv. Asli Üye sıfatını kazanmış üyeler yönünden giriş aidatını geçerli bir mazeret olmaksızın süresinde ödememek,
v. Birlik organlarınca verilen kararlara uymamak,
vi. TÜREB’in amaçlarına ve statüsüne aykırı davranışlarda bulunmak, amacın gerçekleşmesini güçleştirici veya engelleyici davranışlar sergilemek.
Üyelikten çıkarma kararına itiraz olması halinde, bu hususta Genel Kurul üyelikten çıkarma hakkında son kararı verir. Genel Kurul’un bu konuda vereceği karar kesindir.
1. Genel Kurul (Zorunlu)
2. Yönetim Kurulu (Zorunlu)
3. Denetim Kurulu (Zorunlu)
4. Komisyonlar (İhtiyari)
5. Onursal İstişare Kurulu (İhtiyari)
6.1. TÜREB Genel Kurulu Asli Üyeler’den meydana gelen ve kararları öncelik taşıyan, TÜREB’in en yüksek karar organıdır.
6.2. Olağan Genel Kurul Toplantısı: Genel Kurul, olağan olarak üç yılda bir kez Şubat ayı içinde, Genel Kurul’a katılma hakkı bulunan Asli Üyelerin katılımı ile toplanır.
6.3. Olağanüstü Genel Kurul Toplantısı: Yönetim Kurulu veya Denetim Kurulu’nun gerekli gördüğü hâllerde veya Birlik üyelerinin beşte birinin yazılı başvurusu üzerine, Genel Kurul Yönetim Kurulunca toplantıya çağrılır ve olağanüstü Genel Kurul Toplantısı yapılır. Yönetim Kurulu, Genel Kurulu toplantıya çağırmazsa; üyelerden birinin başvurusu üzerine, sulh hâkimi, üç üyeyi Genel Kurul’u toplantıya çağırmakla görevlendirir.
6.4. Yönetim Kurulu, Genel Kurul’a olağan veya olağanüstü toplantı için çağrıyı, en az on beş gün önceden günü, saati, yeri ve gündemi, üyeye yazılı olarak bildirmek, üyenin bildirdiği elektronik posta adresine ya da iletişim numarasına mesaj göndermek, derneğin internet sayfasında ilan etmek suretiyle yapabilir. Bu çağrıda, çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasındaki süre yedi günden az, altmış günden fazla olamaz. Genel Kurul toplantıları, Birlik merkezinin bulunduğu yerde yapılabileceği gibi, Yönetim Kurulu tarafından yapılacak çağrıda belirtilecek başkaca bir adreste de yapılabilir.
6.5. Genel Kurul, katılma hakkı bulunan üyelerin salt çoğunluğunun, statü değişikliği ve derneğin feshi hâllerinde üçte ikisinin katılımıyla toplanır; çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, Yönetim ve Denetim Kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Bütün üyelerin bir araya gelmeksizin yazılı katılımıyla alınan kararlar ile Birlik üyelerinin tamamının Türk Medeni Kanunu’nda yazılı çağrı usulüne uymaksızın bir araya gelerek aldığı kararlar geçerlidir. Ancak bu şekilde karar alınması, olağan Genel Kurul toplantısı yerine geçmez.
7.1. Aşağıda yazılı hususlar, Genel Kurulca görüşülerek karara bağlanır:
i. Birlik organlarının seçimi,
ii. Birlik statüsünün kısmen veya tamamen değiştirilmesi,
iii. Yönetim ve Denetim Kurullarının raporlarının görüşülmesi ve ibrası,
iv. Birlik Yönetim Kuruluna gerekli görülen harcamaları yapma yetkisi verilmesi, Yönetim Kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp aynen veya değiştirilerek kabul edilmesi,
v. Birlik için gerekli taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların satılması hususunda Yönetim Kuruluna yetki verilmesi,
vi. Yıllık aidat miktarları ile giriş aidatının belirlenmesi ve değiştirilmesinde Yönetim Kurulu’nun yetkilendirilmesi,
vii. Birlik’in uluslararası faaliyette bulunması, yurt dışındaki birlik veya kuruluşlara üye olarak katılması veya üyelikten ayrılmasına ilişkin kararların verilmesi,
viii. Birlik’in feshine karar verilmesi,
ix. Mevzuatta ve Birlik statüsünde Genel Kurulca yapılması belirtilen ve/veya Birlik amacını gerçekleştirmeye yönelik diğer görevlerin ve Birlik’in diğer bir organına verilmemiş olan işlerin yerine getirilmesi.
7.2. Statü değişikliği ve Birlik’in feshi kararları toplantıya katılan üyelerin üçte iki çoğunluğuyla, bunlar dışındaki kararlar toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alınır. Genel Kurul’da seçimler ve oylamalar açık oy verme ve açık tasnif biçiminde yapılır. Ancak gerektiğinde gizli oy önerilebilir ve toplantıya katılanların oy çokluğu ile kabul edilmesi halinde gizli oy ve açık tasnif usulü uygulanabilir.
7.3. Genel Kurul’a katılma hakkı bulunan üyelerin listesi toplantı yerinde hazır bulundurulur. Genel Kurul’a katılacak üyeler, Yönetim Kurulunca düzenlenen listedeki adları karşısına imza koyarak toplantı yerine girerler. Kimlik belgesini göstermeyenler, belirtilen listeyi imzalamayanlar ile Genel Kurul’a katılma hakkı bulunmayan üyeler toplantı yerine alınmaz; ayrı bir bölümde toplantıyı izleyebilirler. Toplantı yeter sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı Yönetim Kurulu Başkanı veya görevlendireceği Yönetim Kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Toplantı yeter sayısı sağlanamaması halinde de yönetim kurulunca bir tutanak düzenlenir.
7.4. Açılıştan sonra toplantıyı yönetmek üzere bir başkan, yeteri kadar başkan vekili ile yazman üye seçilerek divan heyeti oluşturulur. Toplantının yönetimi Divan Başkanına aittir. Genel Kurul, gündemdeki konuların görüşülerek karara bağlanmasıyla sonuçlandırılır. Genel Kurul’da her üyenin bir oy hakkı vardır; üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır. Dernek organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan heyetine kimliklerini göstermeleri ve hazirun listesindeki isimlerinin karşılarını imzalamaları zorunludur.
7.5. Toplantıda görüşülen konular ve alınan kararlar bir tutanağa yazılır ve divan başkanı ile yazmanlar tarafından birlikte imzalanır. Toplantı sonunda, tutanak ve diğer belgeler Yönetim Kurulu Başkanına teslim edilir. Yönetim Kurulu Başkanı bu belgelerin korunmasından ve yeni seçilen yönetim kuruluna 7 (yedi) gün içinde teslim etmekten sorumludur.
7.6. Olağan veya olağanüstü Genel Kurul toplantılarını izleyen 45 (kırk beş) gün içinde, Yönetim ve Denetim Kurulu ile diğer organlara seçilen asıl ve yedek üyeleri içeren Genel Kurul Sonuç Bildirimi, mülki idare amirliğine verilir.
7.7. TÜREB nezdinde olağan veya olağanüstü genel kurul toplantılarının, ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde, elektronik ortamda yapılması mümkündür. Genel Kurul yapılmasına ilişkin alınan Yönetim Kurulu kararında ve genel kurul ilanında genel kurul toplantısının hangi yöntemle yapılacağı belirtilir.
8.1. TÜREB Yönetim Kurulu, Genel Kurulca asil üyeler arasından seçilecek 19 (on dokuz) asli, 8 (sekiz) yedek üyeden oluşur. Yönetim Kurulu üye sayısı, boşalmalar sebebiyle üye tam sayısının yarısının altına düşerse; Genel Kurul, kalan Yönetim Kurulu üyeleri veya Denetim Kurulu tarafından bir ay içinde toplantıya çağrılır. Çağrı yapılmazsa, üyelerden birinin istemi üzerine, sulh hâkimi, üç üyeyi genel kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirir.
8.2. Yönetim Kurulu kendi aralarında bir Başkan, en az bir olmak üzere Yönetim Kurulu tarafından uygun görülecek sayıda Başkan Yardımcısı, bir Sayman ve gerekli görülürse bir Genel Sekreter seçer. Başkan Yardımcıları’nın görev dağılımı, Başkan’ın önerisiyle Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Başkan’ın yokluğunda öncelikle Başkan’ın seçeceği bir Başkan Yardımcısı, Başkan tarafından bir Başkan Yardımcısı seçilmemiş olması durumunda yaş itibariyle en kıdemli Başkan Yardımcısı Yönetim Kuruluna başkanlık eder.
8.3. Yönetim Kurulu görev dağılımının belirlenmesi usulü kapsamında; Yönetim Kurulu Başkanı, en fazla ardışık 2 dönem ve her halükârda toplamda en fazla 6 yıl boyunca başkanlık görevini yürütebilir.
8.4. Yönetim Kurulunun toplantı yeter sayısı 10’dur (on). Kararlar, hazır olan üyelerin salt çoğunluğu ile alınır.
8.5. Yönetim Kurulu, Başkan’ın çağrısı ile en az ayda bir kez toplanır. Yönetim Kurulu, önemli ve olağanüstü durumlarda en yüksek seviyede karar verme hakkına sahiptir. Kararlar, toplantıya katılan Yönetim Kurulu üye sayısının salt çoğunluğu ile alınır.
8.6. TÜREB nezdinde Yönetim Kurulu toplantıları, ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde, elektronik ortamda yapılabilir. Elektronik ortamda alınacak Yönetim Kurulu kararları fiziksel ortamda tutulan yönetim kurulu karar defterinden ayrı olarak tarih ve sıra sayısı ile elektronik ortamda saklanır.
8.7. Mazeretsiz olarak ardışık 5 (beş) Yönetim Kurulu toplantısına katılmayan Yönetim Kurulu üyesi, bu görevinden azledilebilir. Bu durumda, yerine yedekte ilk sırada bulunan Yönetim Kurulu üyesi getirilir.
8.8. Yönetim Kurulu, her türlü kurum ve kuruluş nezdinde TÜREB’i temsil eder, Genel Kurul kararlarını uygular ve aşağıda sayılan diğer görev ve yetkilere sahiptir:
i. Bütçeyi ve yeni çalışma programını hazırlayıp Genel Kurula sunmak, bunları yürütmek,
ii. Birlik’i üyelik başvurularını karara bağlamak, gerektiğinde üyelikten çıkarma kararı vermek,
iii. Birlik’i ulusal veya uluslararası kuruluşlar arasında temsil edecek üyeleri seçmek, TÜREB ve çalışmaları hakkında yazılı ve görsel basında açıklama yapacak olan kişileri ve bu açıklamaların çerçevesini belirlemek,
iv. Konferans, seminer, kongre, çalıştay, eğitim, toplantı gibi etkinlikler düzenlemek, yayın çıkarmak, bu hususlar için gerekli maddi desteği sağlamak, gerekli iş ve işlemleri yaparak izinleri almak ve bu çalışmaların icrası için görevliler atamak,
v. Ulusal veya uluslararası projelere başvuru yapılması, ulusal veya uluslararası kurumlar ile iş birliği yapılması, faaliyette bulunulması konularında karar vermek, TÜREB adına görev ve yetkili olacak kişilerin tespitini yapmak,
vi. Birlik faaliyet alanlarında karşılaşılan sorunları çözümlemek, TÜREB’in amacını gerçekleştirmesi için efektif bir çalışma sağlamak amacıyla gerekli gördüğü takdirde komisyonlar ve çalışma grupları oluşturmak, bunların yönlendirilmesini sağlamak ve çalışma takvimi oluşturmak,
vii. Birlik gelir ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak, yıllık üyelik aidatının ve giriş aidatının uygulanma usulünü, miktarını belirlemek, üyelik aidatlarının ve ilave elde edilen her türlü gelirin tahsilini takip ve koordine etmek, harcama kalemleri ve giderleri belirlemek, ilgili işlemleri yapmak,
viii. Genel Kurul’un vereceği yetkiye dayanarak taşınmaz mal satın almak, Birlik’e ait taşınır ve taşınmaz malları satmak, bina veya tesis inşa ettirmek, kira sözleşmesi akdetmek, Birlik lehine rehin veya başkaca ayni hak tesis ettirmek,
Birlik statüsünün ve mevzuatın verdiği diğer yetkileri kullanmak ve işleri yürütmek.
9.1. Yönetim Kurulu, Birlik Asli Üyelerinden veya üye olmayan üçüncü kişiler arasından bir Genel Koordinatör seçebilir veya istihdam edebilir. Genel Koordinatör, Yönetim Kurulu tarafından uygun görülmesi durumunda Yönetim Kurulu toplantılarında bulunulabilir ve toplantıları takip edebilir ancak oy kullanamaz.
9.2. Genel Koordinatör’ün görev ve yetkileri aşağıdaki şekildedir:
· Yönetim Kurulu’nun verdiği yetkiler çerçevesinde Birlik’i temsil etmek,
· Birliğin tüm faaliyetlerinin programlara ve mevzuata uygun olarak yerine getirilmesini temin etmek,
· Yönetim Kurulu’nun toplantı gündemini, Yönetim Kurulu başkan ve başkan yardımcıları ile koordineli bir şekilde hazırlamak,
· Komisyonların faaliyetlerini koordine etmek, faaliyetleri Yönetim Kurulu’na raporlamak,
· Yönetim Kurulu tarafından kendisine verilebilecek diğer görevleri yerine getirmek.
10.1. Denetim Kurulu, Birlik’in asli üyeleri arasından ve Genel Kurul tarafından seçilecek 7 (yedi) asli ve 5 (beş) yedek üyeden oluşur. Denetim Kurulu üyeleri ilk toplantılarında aralarında bir başkan seçerler.
10.2. Denetim Kurulu, Yönetim Kurulu’nun faaliyet ve hesap işleri ile Birliğin statüsünde gösterilen amacın gerçekleştirilmesi için belirtilen çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini ve ilgili mevzuatta belirlenen diğer hususları 1 (bir) yılı geçmeyen aralıklarla denetler ve denetleme sonuçlarını bir rapor halinde Yönetim Kurulu’na ve toplandığında Genel Kurul’a sunar.
10.3. Birlik nezdinde Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya Denetim Kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Ancak Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, Denetim Kurulu’nun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
10.4. Denetim Kurulu, gerekli gördüğü hallerde, Yönetim Kurulu’ndan Genel Kurul’u olağanüstü toplantıya çağırmasını talep edebilir.
11.1 Komisyonların Oluşturulması: Yönetim Kurulu, TÜREB’in amaçlarını gerçekleştirmesi ve bu amaçlara ulaşılmasında etkin bir çalışma sağlayabilmek için gerekli gördüğü konularda sürekli veya geçici olarak çalışma yapmak üzere en az 5 (beş) kişiden oluşan komisyonlar oluşturabilir. Komisyonlardaki üye üst sayısını gereksinime göre Yönetim Kurulu belirler. Gerek görülmesi halinde, Yönetim Kurulu, bir komisyonda görev alan kişiyi başka komisyonlarda da görevlendirebilir. TÜREB Üyeleri, komisyonlarda görev almak istediği takdirde bu isteği yazılı olarak Yönetim Kurulu’na iletirler. Yönetim Kurulu gereksinim duyduğu kadar TÜREB üyesi ve sektör temsilcisinin, bilgi, yetenek ve birikim yeterliliğine göre yazılı talebini de dikkate alarak görevlendirmesini yapar. Bu şekilde oluşturulan ihtiyari organ niteliğindeki Komisyonlar, Yönetim Kurulu kararı ile her zaman feshedilebilir.
11.2 Komisyon Üyelerinin Görev Dağılımı: Komisyonlar, ilk toplantısını belirtilen yer, gün ve saatte yaparlar. Bu toplantıda komisyon üyeleri görev dağılımı yaparak, bir başkan, bir başkan yardımcısı ve bir raportör seçerler. Toplantıya katılanların açık oylama talebi olmadığı sürece, seçim gizli oyla yapılır ve kararlar toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alınır.
11.3 Çalışma Şekli: Komisyonlar; komisyon başkanının başkanlığında, başkanın toplantıya katılmadığı zamanlarda ise başkan yardımcısı yönetiminde çalışır.
11.4 Komisyonlara seçilen üyeliklerde herhangi bir nedenle boşalma olması durumunda, Yönetim Kurulu bu üyeler yerine yeni görevlendirmeler yapabilir veya gerekmesi halinde Komisyon’u feshedebilir.
12.1. Birlik nezdinde ihtiyari bir organ olarak Onursal İstişare Kurulu kurulur. Onursal İstişare Kurulu, (i) TÜREB Yönetim Kurulu Başkanlığına seçilmiş tüzel kişi üyelerin bu görevinin icrasında görev alan gerçek kişi temsilcileri ile (ii) Birlik’in faaliyette bulunduğu sektörde kanaat önderi olarak görülen ve Yönetim Kurulu’nun uygun bulacağı kişilerden oluşur.
12.2. Onursal İstişare Kurulu, Birlik’in faaliyette bulunduğu sektörün gidişatı hakkında istişarelerde bulunur, Yönetim Kurulu’na değerlendirme ve kanaatlerini aktarır. Onursal İstişare Kurulu, gerekli gördüğü aralıklarla ve yılda en az 2 defa toplanır. Onursal İstişare Kurulu’nun kararları Yönetim Kurulu, Birlik ve Birlik’in diğer organları açısından bağlayıcı değildir.
13.1. TÜREB’in geliri; Asli Üyeler tarafından ödenecek giriş ve yıllık üyelik aidatlarından, gerçek ve tüzel kişilerce yapılabilecek bağışlardan, Birlik malvarlığından, hazırlanacak projelerden, projeler kapsamında ulusal ve uluslararası kuruluşlardan sağlanan hibe ve desteklerden elde edilecek gelirlerden, Birliğin yapacağı yayın, toplantı, konferans ve organizasyonlar neticesinde elde edilebilecek gelirden, TÜREB İktisadi İşletmesi’nin gelir getirici faaliyetleri neticesinde elde edilen gelirlerden, Birlik’in amacı ile ilgili yapılabilecek yatırımlardan elde edilecek gelirlerden, ilgili mevzuata aykırı olmayan sair gelirlerden oluşur. Gelirler, alındı belgesi ile tahsil edilir. Gelirin banka aracılığı ile tahsili halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer.
13.2. Yönetim Kurulu asil üyeleri hariç, Birlik adına gelir tahsil edecek kişiler, yetki süresi belirtilmek suretiyle Yönetim Kurulu kararı ile tespit edilebilir. Yönetim Kurulu asil üyeleri yetki belgesi olmadan gelir tahsil edebilir.
13.3. TÜREB’in mali bütçesi, 3 (üç) yılda bir yapılan Olağan Genel Kurul toplantısında görüşülür. Her yıl 1 Ocak - 31 Aralık tarihlerini kapsayan dönem için hazırlanan yıllık bütçe ise ilgili olduğu yıl için Yönetim Kurulu toplantısında görüşülür.
13.4. Yıllık üyelik aidatlarının miktarı, 3 (üç) yılda bir Genel Kurulca kararlaştırılır. Ancak Genel Kurul, yıllık üye aidatlarının her yıl için yeniden belirlenmesi, artırılması veya azaltılması hususlarında Yönetim Kuruluna yetki verebilir. Bu takdirde Yönetim Kurulu, gerekli gördüğü zaman yıllık üyelik aidatlarını belirlemeye yetkilidir. Üyeler her yılın 31 Mart gününe kadar ilgili yılın üyelik aidatını ödemek zorundadır.
13.5. Genel Kurul, kamu kurum ve kuruluşu niteliğini haiz asli üyelerden ve/veya kamu kurum ve kuruluşu niteliğindeki kurum ve kuruluşların temsilcisi sıfatını taşıyan Asli Üyeler’den giriş aidatı ve/veya yıllık üye aidatı alınıp alınmayacağına karar verilmesi hususunda Yönetim Kuruluna yetki verebilir.
Birlik Yönetim Kurulu ve Denetim Kurullarının başkan ve üyeleri görevlerinden dolayı ücret ve tahsisat alamazlar. Birlik’in ofis ve büro işleri, Yönetim Kurulu’nun kontrolünde Genel Koordinatör ve yeteri kadar çalışan tarafından yapılır. Genel Koordinatör ve çalışanların işe alınmasına, işine son verilmesine ve her türlü özlük hakları ile ilgili işlemler ve ödenecek ücretin tespitine Yönetim Kurulu yetkilidir.
15.1. Genel Kurul, statü değişikliği halinde katılma hakkı bulunan üyelerin üçte ikisinin katılımıyla toplanır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, Yönetim ve Denetim Kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz. Statü değişikliği kararları, ancak toplantıya katılan üyelerin üçte iki çoğunluğuyla alınabilir. Genel Kurul’da statü değişikliği oylaması açık olarak yapılır.
15.2. Genel Kurul toplantısında statü değişikliği yapılması halinde, Genel Kurul toplantı tutanağı, statünün değişen maddelerinin eski ve yeni şekli, her sayfası Yönetim Kurulu üyelerinin salt çoğunluğunca imzalanmış Birlik statüsünün son şekli, 45 (kırk beş) gün süre içerisinde mülki idare amirliğine verilir.
16.1. Birlik, statüsünde gösterilen amaçları gerçekleştirmek üzere, benzer amaçlı derneklerden, işçi ve işveren sendikalarından ve meslekî kuruluşlardan maddî yardım alabilir ve adı geçen kurumlara maddî yardımda bulunabilir. Birlik, üyesi olan veya olmayan gerçek ve tüzel kişilere banka veya finansal kuruluşlara, kredili mal veya hizmet alımıyla veya nakit olarak, Birlik’i ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte olmadığı sürece ve bir önceki yılın gelirleri toplamının yarısını aşan işlemlerde Denetim Kurulu’nun inceleme ve görüşü alınarak, Yönetim Kurulu kararı ile en uygun ödeme, vade gibi koşullar değerlendirilerek borçlanabilir.
16.2. Birlik, mülkî idare amirliğine önceden bildirimde bulunmak şartıyla yurt dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlardan aynî ve nakdî yardım alabilir. Birlik, Genel Kurul’un yetki vermesi üzerine Yönetim Kurulu kararıyla taşınmaz mal satın alabilir veya taşınmaz malını satabilir. Birlik, Yönetim Kurulu kararıyla ve ilgili mevzuata uygun şekilde, ulusal ve uluslararası projeler karşılığı hibe ve yardım alabilir, bu nedenle avans kullanabilir.
16.3. Genel Kurul, her zaman Birlik’in feshine karar verebilir. Feshe karar verebilmek için asil üyelerin en az üçte ikisinin toplantıya katılması şarttır. Bu suretle çoğunluk elde edilemezse ikinci defa toplanmak için madde 5’e göre üyeler çağrılır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz. Birliğin feshi kararı, toplantıya katılan üyelerin üçte iki çoğunluğuyla alınabilir.
16.4. Birlik’in feshine karar verilmesi halinde Genel Kurul, Birlik’in mal, para ve haklarının tasfiyesinin esaslarını da tespit eder. Genel Kurul tarafından bir karar alınmamış veya Genel Kurul toplanamamışsa ya da Birlik mahkeme kararı ile feshedilmişse, Birlik’in bütün para, mal ve hakları, mahkeme kararıyla Birlik’in amacına en yakın ve kapatıldığı tarihte en fazla üyeye sahip derneğe devredilir.
17.1. Birlik üyeleri, faaliyetlerinde hukukun üstünlüğü ilkesine saygı, dürüstlük, ırk, renk, din, siyasi düşünce, inanç, mezhep, cinsiyet gibi özelliklere dayanan ayrımcılığın önlenmesi, rekabetin ortamının sağlanması ve korunması prensiplerine tam bir uygunluk içerisinde hareket eder. Birlik, tüm üyeleri ile eşit ve tarafsız bir şekilde ve yalnızca Birlik’in amaçları doğrultusunda ilişki kurar.
17.2. Birlik ve Birlik üyeleri, Birlik faaliyetlerinin icrası kapsamında hiçbir şekilde hassas veya şirketlere özgü ticari sır niteliğindeki bilgiler sağlamaz. Bir veya daha fazla üyenin mal ve/veya hizmet fiyatları ile ilgili bilgileri kolaylaştırmaz veya üyelere, üyelerin mevcut veya gelecekteki mal ve/veya hizmet fiyatları ile ilgili fiyat veya fiyat değişikliklerinin hesaplanması konusunda rehberlik etmez. Birlik ve Birlik üyeleri, Birlik’in amaçları doğrultusunda icra edilecek faaliyetlerin üyeler arasında koordineli davranışlara yol açmamasını sağlamayı ve bu hususta azami özeni göstermeyi taahhüt eder.