Page 47 - TÜREB DERGİ 16. SAYI
P. 47
2019
vermek gerekirse kanatların uzun mesafeleriyle ve olamaz ama bu sorunları minimize edebiliriz.
dağlık alanlarla ilgili projeler üzerinde çalışıyoruz. Burada ortak paydaşlar ile irtibat ve ortak
çalışmaları geliştirmek gerek. En büyük sorun,
Neredeyse 60m. olan kanatların taşınma
süreci ve öncesinde neler yaşanıyor? Dik inşaat süresindeki izinler. İkincisi ise teslimatlarda
yokuşlar ve dolambaçlı dağ yollarına nasıl gecikmeler. Diğer ufak konular çözülebilir bir
ulaşıyorsunuz? şekilde.
Bugün kanat ebatları, 74m civarında. Burada ne Sektörünüzde insan kaynakları
kadar büyük çapta kanat kullanırsanız o kadar hangi noktada? Şoförlerinizi nasıl
fazla üretim yapabilmeniz mümkün, bu da yapmış seçiyorsunuz? Özel eğitimlere ihtiyaç
olduğunuz yatırım süresini kısaltıyor. duyuluyor mu?
Proje bölgesi belirlendiği zaman, müşterilerimiz Sektörde, insan kaynakları ihtiyacı yeterince
ön lojistik raporu istiyor ve bizler bu sahaya karşılanmıyor. Nedeni ise yeterli eleman yetişmiyor,
en büyük çapta türbini nasıl taşıyabiliriz gibi bu da elemanların sık şirket değiştirmesi ve
gerekenleri bildiriyoruz. Araç seçimi ve planlama gerekli miktarda yetişmemesi demek oluyor.
yapılıyor. Gerekirse yokuşlarda araçları yardımcı Gelecekteki ihtiyacı karşılamak için Türkiye’de
başka tırla veya çekiciyle sahaya ulaştırıyoruz. yıllık yetişmesi gereken eleman sayısı, montaj ve
Dolambaçlı yollarda ise manevra yapılarak bakım için, yaklaşık 300-350 kişi demek. Burada
ilerliyoruz. Gerekirse yolda çalışma yapılıyor. sektördeki şirketlere büyük sorumluluk düşüyor.
Bunlar hazırlanan rapor ve test sürüşüne bağlı Bir elemanın yetişmesi yaklaşık 1-2 yıl sürüyor.
olarak gerçekleşiyor. 2023 hedefindeki 20,000 MW kurulum ve bakım
için yaklaşık 5.000 elemanın sektörde yetişmiş
Yukarıda belirtilen durum ise proje yatırımcısı
olması gerekir. Yetişmez ise talebi karşılamak için
kararını türbin üreticisi ile veriyor. Bu bilgiler ile
yurt dışından eleman getirilecektir.
fizibilite çalışmaları yapılıyor.
Biz taşeron kullanıyoruz ve çalışmış olduğumuz
Bazı dağlık bölgelerde ise, kanatlar sorun ise,
şirketlerden tecrübeli kişileri talep ediyoruz.
burada kanatlar geçici depo alanında kanat
Gerekirse bu elemanlara eşlik edip güvenli şekilde
taşıyıcı tır aparatları ile taşınıyor. Burada kanatlar
teslimat yapmalarını sağlıyoruz.
gerekirse ve fizibilite çalışmasındaki hesaplamalar
Özel montaj yurt içine ve dışına veriliyor.
izin verirse helikopter ile taşınabilir. Bu çalışmaları
Bir elemanın yıllık eğitim maliyeti 5.000 Euro
daha önceki projelerde yaptık.
civarında.
Sorunların oluşmaması için neler
Diğer şoför ve vinç için aynı şekilde eğitimler
yapılabilir?
verilmekte.Önemli eğitimlerden birisi; iş güvenliği,
Sorunların yaşanmaması gibi durum söz konusu çevre ve ilk yardım.
tureb.com.tr 45