Page 53 - TÜREB Dergi 17. Sayı
P. 53
Anturia Okul 2019
Rüzgârı
Daha Az
Tüketmek!
Yeşil Rüzgâra
Karşı Çevreyi
Savunmak Dr. Murat Yıldız
Anturia Danışmanlık ve Anturia Arkeoloji ve Sosyal Çevre Etiği Okulu Kurucusu
TED Üniversitesi IIBF Kısmi Zamanlı Öğr.Gör.
Sanırım birçoğunuz şu anda başlığı en az
iki kere okuyup, “Doğru mu anladım?” diye Bu yazıda Mark Sagoff, Callicott’un “Hayvan
sormuşsunuzdur kendi kendinize. Sizi üşüten, Özgürlüğü ve Çevre Etiği: Kötü Evlilik, Hızlı
serinleten, uçuran, kulağınızda uğuldayan Boşanma” şeklindeki âşıkane metaforuna şöyle
rüzgârın tükeneceğine hala inanmıyorsunuzdur. açıklık getiriyordu:
Aslına bakarsanız, son iki yılda gerçekleşen
“Çevreciler hayvan özgürlükçüsü olamaz.
TÜREK oturumlarında, alanında uzman
Hayvan özgürlükçüleri çevreci olamaz. Ahlaki
arkadaşlarım ve sektör bileşenleriyle bu esintiye
zorunluluklar, hayvanların haklarına sığınarak
dokunmaya çalıştık.
-ilk adım olarak da alamaz- aydınlatılamaz ya da
Yenilenebilir enerji çözümleri arasında belki de açıklanamaz (Varner, 1998; Sagoff, 1984).”
kaynağını tüketmeyen, aynı zamanda su gibi
Aynı yazıda Eric Katz’ın dayandığı benzer bir
başka bir yaşamsal doğal kaynağı araç olarak
ayrım vardır ve bu da yeni bir paradoksu ortaya
kullanmayan Rüzgâr Enerji Santralleri, etkileri
koyar. Katz önerisinde daha bilinçli bir çevrecilik
üzerinde kurumsal ve toplumsal tartışmaların
üzerine çalışmanın, hayvan hakları hareketine
ortasına bu çelişkiyle yerleşmiştir. Evet! Bu söylemi
karşı savunma sağlayacağı gibi bir stratejiyi öne
doğrudan hiç duymadık. TED Üniversitesindeki
sürer. Ancak çevre korumayı savunarak nasıl
Dünya Vatandaşlığı Ek Dalı’nda verdiğim Sosyal
hayvan haklarına karşı savunma sağlayacak
Çevre Etiği derslerinde birçok farklı bölümden
olunduğu karmaşık bir düşünceydi. Bunu da şöyle
öğrencimden açıklamalarını istediğimde, şaşkın
açıklar:
bakışlara yol açan bu söylemin ilişkilendiği yer,
mevzuat içerisindeki Ekolojik Değerlendirme “Hayvan özgürlüğü ve çevreciliğin birbiriyle
Raporları idi aslında. Bize bir rüzgâr enerji uyumsuz eylemleri olan ahlaki doktrinler olduğunu
santralinin çevresel etik düzlemini tarif ediyordu. gördüğümüzde, paradoks ortadan kalkacaktır”.
Yıllar önce, Çevre Etiği konusunda dünyada Pekâlâ, bizler aynı metaforu şöyle yazabilir miyiz?
yazılıp çizilmiş ne varsa okumaya çalışırken, “Yeşil Enerji ve Çevre Etiği: Kötü Evlilik, Hızlı
karşıma Gary E. Varner’in “In Nature’s Interests?” Boşanma” Her şey tartışılmaya açık ve aslında
adlı kitabında ilginç bir bölüm çıkmıştı: “Hayvan doğa gibi insan hayatı da birbirinden bağımsız
Hakları Savunucuları, Çevreciler Olabilir mi?” olmayan süreçlerden oluşuyor.
tureb.com.tr 51