Page 7 - TÜREB DERGİ 18.SAYI
P. 7

MAKALE


 Av. Mehmet  Feridun İzgi                                                                           YEKDEM & MÜCBİR SEBEP












 Dünya Sağlık Örgütü tarafından 11.03.2020 tarihinde pandemi   bir işlem teşkil edeceğinden, başvuru sahibinin talebinin reddi   COVID-19 salgını sebebiyle ortaya çıkan zorlayıcı koşullar, normal şartlarda   ilişkin tüm süreler ile usul kanunlarındaki süreler, 30.04.2020 (bu tarih dâhil)
 olarak ilan edilen ve küresel bir sorun haline gelen Koronavirüs   şeklindeki bir Kurul kararının, idari yargıya taşınarak denetimi   31.12.2020 tarihine kadar işletmeye girmesi beklenen bazı enerji projelerinin ve   tarihine kadar durdurulmuştur. Yine, 24.03.2020 tarihli 518 sıra numaralı Vergi Usul
                                                                                                  9
 (“COVID-19”) ülkemize de ulaşmış ve her alanda birtakım   mümkündür.  dolayısıyla yatırımcılarının planlarını tehlikeye atmaktadır. Zira (i) 20 yaş altı ve 65   Kanunu Genel Tebliği’nin  3. maddesi ile; COVID-19 salgınından doğrudan etkilenen
 tedbirler alınmıştır. Ülke genelinde toplam vaka sayısının   Enerji sektörünü düzenleyen mevzuat kapsamında mücbir   yaş üstü nüfus için sokağa çıkma yasağı getirilmesi, (ii) 30 büyükşehir ve Zonguldak   birçok sektörde faaliyette bulunan mükelleflerin 01.04.2020 ile 30.06.2020 (bu
 1
 107.773’e ve vefat sayısının 2.706’ya ulaşmasıyla birlikte  alınan   sebep tanımı, örnekleri ve bu duruma bağlanan sonuçlar   için şehre giriş-çıkış yasağı ve tüm yaş grupları için hafta sonları sokağa çıkma yasağı   tarihler dâhil) tarihleri arasında mücbir sebep halinde olduğunun kabul edilmesi
 Av. Mehmet Feridun İzgi, LL.M. Bozoğlu İzgi Avukatlık Ortaklığı  elektrik piyasasında da ciddi boyutlarda etki doğurmuştur.   oluşan durumun hukuki nitelemesinin yapılması da önem arz   çalışma düzenlerine geçirilmesi, (iv) 2020/4 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi  ile   COVID-19’un yargılama, takip, vergi gibi hukukun çeşitli alanlarında mücbir
          öngörülmesi, (iii) özel sektördeki işverenler açısından mali problemler ve alınması
                                                                               uygun bulunmuştur.
 tedbirlerin yoğunluğu da artırılmıştır. Bu kapsamda uygulanan
 yukarıdaki şekilde özetlendikten sonra, COVID-19 kapsamında
          gereken sağlık önlemleri sebebiyle işçilerin İş Kanunu’na uygun bir şekilde farklı
 tedbirler, hayatın her alanında olduğu gibi, enerji sektörü ve
                                                                        5
 etmektedir. Genel kanı, COVID-19 salgını sebebiyle meydana
                                                                               sebep olarak kabul edilmesi karşısında, hukukun bir bütün olduğu da göz önünde
          kamu kurum ve kuruluşlarında uzaktan ve/veya dönüşümlü çalışma yöntemlerine
 Özellikle ülkemizin kalkınması açısından büyük önem arz eden
                                                                               bulundurulduğunda, durumun yenilenebilir enerjiye dayalı elektrik üretmek isteyen
 gelen durumun hemen her alanda mücbir sebep oluşturduğu
          geçilmesi ve işçilerin idari izinli sayılması gibi tedbirler sebebiyle iş akışı önemli
 yenilenebilir enerjinin desteklenmesi konusu üzerinde, COVID-19
 yönünde şekillenmiştir. Nitekim enerji sektörü ve elektrik piyasası
                                                                               ve bu amaçla büyük yatırımlar gerçekleştiren yatırımcılara etkisinin göz ardı edilmesi
 salgınının etkileri bakımından hassasiyetle durulmasında fayda
          ölçüde aksamış ve hatta durma noktasına gelmiştir. Ek olarak, özellikle İran ve Irak
                                                                               ve 31.12.2020’ye kadar işletmeye girmiş olma şartının bu doğrultuda uzatılmamış
 özelinde de iş gücü ve tedarik sürecini ciddi boyutlarda etkileyen
 görülmektedir.
          gibi yoğun ilişki içerisinde bulunan ülkelerin gümrük kapılarında uygulanan bazı
 ve iş akışını durma seviyesine getiren salgının mücbir sebep teşkil
          giriş çıkış kısıtlamaları, gümrük idarelerinde 10 metrekarelik alanda üç kişiden
                                                                               yaşanmasını engellemek üzere oldukça geniş bir kapsama sahip olması amacıyla
 ettiğinin kabulü doğru olacaktır.
 I. Enerji Sektöründe Mücbir Sebep Kavramı ve COVID-19 Salgını
                                 6
          fazla çalışanın bulunamaması  ve bazı ülkelerin hava ve deniz limanları aracılığıyla   olması bir eksiklik olarak değerlendirilmektedir. Bu noktada, özellikle hak kayıpları
 Yoğun bir şekilde regüle edilen enerji sektöründeki oyuncuların   II. Yenilenebilir Enerjide Teşvik Sistemleri Açısından Önemli   gerçekleştirilen taşımaları kısıtlaması gibi fiziki engeller de süreci olumsuz   kaleme alındığı görülen 7226 sayılı Kanun’un geçici 1. maddesinin, hukuken tanınan
                                                                               imkânlardan yararlanmak için öngörülen son tarihleri kapsamamasının da önemli
 uyması gereken hukuk kuralları arasındaki, başta 5346 sayılı   Tarihler ve Salgının Etkisi  etkilemektedir.  bir eksiklik olduğu ifade edilebilecektir.
 Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı   Sürdürülebilir enerji kavramı; birincil enerji kaynaklarından
 Kullanımına İlişkin Kanun (“YEK Kanunu”), 4646 sayılı Doğal Gaz   yapılan üretimin yüksek verimle ve temiz teknolojilerle   Bu durum YEKDEM’e yetişmek üzere çalışmaları sürdürülen projelerin   Tüm bu nedenlerle, YEKDEM’den yararlanabilmek için öngörülen son işletmeye giriş
          şantiyelerindeki iş gücü, ekipman tedariki ve lojistik bakımından planlarını olumsuz
 Piyasası Kanunu ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu olmak üzere   gerçekleştirilmesini, yenilenemeyen kaynakların yerine,   etkileme potansiyeli taşımaktadır. Zira kamu kuruluşlarında çalışmaların yavaşlaması   tarihi olan 31.12.2020’nin en az 8-12 ay süreyle ötelenmesine ihtiyaç duyulduğu
 enerji endüstrisine ilişkin çoğu temel kanunda mücbir sebep   olabildiğince yenilenebilir enerji kaynaklarının (“YEK”)   izin süreçlerinde gecikmelere sebep olabilir, sokağa çıkma kısıtlamaları ve şehir   düşünülmektedir. Bu noktada, birçok alanda 3 aylık erteleme ya da ek süre şeklinde
 kavramına yer verilmediği görülmektedir. Bununla birlikte, anılan   yerleştirilmesini, bir çevrim sonucu meydana gelen atıkların   tanınan imkânın YEKDEM sisteminden yararlanması planlanan projeler bakımından
 kanunlara dayanılarak çıkartılan yönetmeliklerde konuya ilişkin   başka bir çevrimde girdi olarak kullanılmasını öngörmektedir.   giriş çıkışlarının yasaklanması sebebiyle ekipman tedarikinde lojistik sıkıntıların   yeterli olmayacağı değerlendirilmektedir. Zira 31.12.2020 tarihinin 3 ay için
          yaşanması beklenebilir. Yine inşaat faaliyetlerinin birbirini etkileyen bir dizi
 yol gösterici düzenlemelere rastlanmaktadır.                                  ötelenmesi durumunda yapılacak erteleme, Ocak-Şubat-Mart gibi inşaat işlerinin
 Yenilenemeyen enerji kaynaklarının sürdürülebilirlik açısından   süreçler zinciri olduğu, herhangi bir aşamada yaşanan bir gecikmenin etkilerinin
 Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği (“EPLY”) m. 35, Doğal Gaz   risk taşıması sebebiyle yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımı   sürecin sonuna kadar sürebildiği ve nihayetinde işletmeye giriş tarihini olumsuz   fiilen yürütülemediği, hava şartlarının sert olduğu aylara isabet edecektir.
 Piyasası Lisans Yönetmeliği m. 46 ve Petrol Piyasası Lisans   yaygınlaşmaktadır ve yaygınlaşması gerektiği kabul edilmektedir.   etkileyebileceği düşünüldüğünde, COVID-19 salgınının YEKDEM sisteminden   Yukarıda bahsi geçen EPDK’nın 9276 sayılı Kurul kararının YEKDEM sisteminden
 Yönetmeliği m. 57 kapsamında tanımlanan “mücbir sebep”   Öte yandan yenilenebilir kaynaklardan azami seviyede istifade   faydalanmak isteyen yatırımcıların haklı beklentilerini de sekteye uğratabileceği   faydalanması planlanan projeleri kapsamadığı göz önüne alındığında, ilgili
 kavramı, EPLY m. 35/2’de; “Bir olayın mücbir sebep hali   edilmesi; kaynak çeşitliliğinin sağlanması, ithal konvansiyonel   değerlendirilebilir. Örneğin YEKDEM’e yetişmek üzere planlanmış, finansman   sürenin uzatılması konusunda talepte bulunulabilecek mercii bakımından açıklık
 sayılabilmesi için; olaydan etkilenen tarafın gerekli özen ve   kaynakların yerli yenilenebilir kaynaklarla ikame edilmesi ve   modeli geliştirilmiş, ekipman tedariki, elektrik işleri ve saha hazırlığı için gereken   sağlanmasında fayda görülmektedir. YEK Kanunu m. 6/1 c.2’de yapılan değişiklik
 dikkati göstermiş ve tüm önlemleri almış olmasına karşın olayın   arz güvenliğinin sağlanması bakımından ülkemiz için oldukça   sözleşmeleri imzalanmış olan bir projenin, taraflarca öngörülemeyecek bir sebeple   öncesinde, 31.12.2015 tarihinden sonra işletmeye girecek olan YEK Belgeli üretim
 önlenemeyecek, kaçınılamayacak ve öngörülemeyecek olması   önemlidir. İşte bu önemi sebebiyle mevzuatımızda başta YEKDEM   (COVID-19 salgını) ortaya çıkan olumsuzluklar sonucunda 31.12.2020 tarihine   tesisleri için uygulanacak miktar, fiyat ve sürelerin Bakanlar Kurulu tarafından
 ve bu durumun etkilenen tarafın ilgili mevzuat kapsamındaki   olmak üzere yenilenebilir enerjiye özgü bazı teşvik sistemleri   yetişememesi, anılan sözleşmelerin tarafları arasında birtakım ticari uyuşmazlıkların   belirleneceği düzenlenmekteydi. Nitekim YEK Kanunu’nun verdiği bu yetki uyarınca,
 yükümlülüklerini yerine getirmesini engellemesi gerekir.” şeklinde  öngörülmüştür.  yaşanmasını muhtemel hale getirmektedir.  yukarıda bahsedilen 2013/5625 sayılı Bakanlar Kurulu kararı tesis edilmiştir.
 ifade edilmiştir.
 “Yenilebilir Enerji Kaynakları Destekleme Mekanizması” için   III. Emsal Yaklaşım ve Öneriler  Bununla birlikte, YEK Kanunu m.6/1 c.2’de yer alan “Bakanlar Kurulu” ibaresi,
 EPLY’de yer verilen tanım kapsamında mücbir sebebin temel   kullanılan YEKDEM terimi, YEK Kanunu ve YEK’in Belgelendirilmesi   COVID-19 salgınının özellikle elektrik piyasasında yarattığı etkilerin mücbir sebep   02.07.2018 tarih ve 700 sayılı KHK ile “Cumhurbaşkanı” olarak değiştirilmiştir.
 unsurları; önlenemezlik, kaçınılmazlık ve öngörülemezlik olarak   ve Desteklenmesine İlişkin Yönetmelik’in tanımlar maddesinde   Böylece ilgili sürelerin uzatılması konusundaki yetki Cumhurbaşkanına verilmiş
 sıralanabilir. Ancak ilgili yönetmeliklerde yer alan hükümlerin   izah edilmektedir. Daha öz bir şekilde ise YEKDEM; YEK’ten   olarak kabul edilmesi gerekliliği, EPDK tarafından tesis edilen ve 04.04.2020 tarihli   olmaktadır. Bu sebeple, mücbir sebep teşkil eden COVID-19 salgını nedeniyle
                                                   7
          Resmî Gazete’de yayımlanan 9276 sayılı Kurul kararı  ile ortaya koyulmuştur. Karar
 uygulanabilmesi için bu üç unsuru taşıyan bir olayın gerçekleşmiş   enerji üretmenin getirdiği finansal zorlukların telafi edilebilmesi   ile;  YEKDEM’den yararlanacak tesisler için son işletmeye giriş tarihinin Cumhurbaşkanı
 olması yeterli görülmemekte; ilgili sebebin, bir piyasa aktörünün   amacıyla devletin, üreticinin ürettiği elektrik enerjisini belirli bir   kararı ile uzatılabileceği kanaatindeyiz. Diğer yandan YEK Kanunu’nda yapılacak bir
 mevzuattan doğan yükümlülüklerini yerine getirmesini engelleyici  süreyle sabitlenen garanti bir fiyattan satın alarak sağladığı teşvik     a. COVID-19 salgınının, EPLY m. 35 ve Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik   değişiklikle de bu ihtiyacın karşılanması elbette mümkündür.
 nitelik taşıması da gerekmektedir. EPLY, diğer yönetmeliklerden   sistemi olarak ifade edilebilir.  Üretimi Yönetmeliği m. 19 kapsamında “mücbir sebep” olarak kabul edilmesine,  Sonuç
 farklı olarak, mücbir sebep kavramına dair örneklere de yer   YEK Kanunu m. 6/1 uyarınca; bu kanunun yürürlüğe girdiği     b. EPLY kapsamında önlisans veya üretim lisansı sahibi tüzel kişilerin süreli
 vermiş ve m.35/3 uyarınca salgın hastalıkların mücbir sebep   18.05.2005 tarihinden 31.12.2015 tarihine kadar işletmeye   yükümlülükleri açısından 10.03.2020 tarihinde veya sonrasında;   COVID-19 sebebiyle enerji sektörü özelinde ortaya çıkan ve yukarıda izah edilen
 olarak kabul edildiğini düzenlemiştir.                                        aksaklıklar; yatırımlarını ve uzun vadeli projeksiyonlarını YEKDEM’den yararlanacağı
 girmiş veya girecek YEKDEM’e tabi üretim lisansı sahipleri için,
 EPLY, mücbir sebep halinde, önlisans veya lisans sahibinin ilgili   kanuna ekli I sayılı Cetvelde yer alan fiyatlar, on yıl süre ile      - Önlisans süreleri ile üretim lisansı inşaat öncesi dönem ile inşaat dönemi ya   öngörüsüne göre şekillendiren piyasa aktörlerinin, 31.12.2020 tarihine kadar
             da Yönetmeliğin Geçici 15 inci maddesi kapsamındaki yükümlülük erteleme
 mevzuattan kaynaklanan yükümlülüklerinin; etkilendikleri oranda   uygulanır. Ancak, arz güvenliği başta olmak üzere diğer gelişmeler   süreleri,  işletmeye giriş hazırlıklarını önemli ölçüde sekteye uğratmıştır. İçerisinde bulunulan
 ve mücbir sebebin etkileri giderilinceye kadar Enerji Piyasası   doğrultusunda 31.12.2015 tarihinden sonra işletmeye girecek   durum nedeniyle alınması zorunlu hale gelen önlemlerin, özellikle iş gücü ve tedarik
 Düzenleme Kurulu’nun (“Kurul”) kararıyla ertelenebileceğini   olan YEK Belgeli üretim tesisleri için bu kanuna göre uygulanacak      - Önlisans veya üretim lisansı tadil işleri kapsamında belirlenen yükümlülüklere   zincirine etkisinin boyutları her geçen gün katlanarak artmaktadır.
 2
 veya askıya alınabileceğini düzenlemektedir . Söz konusu   miktar, fiyat ve süreler ile kaynaklar, ilgili cetveldeki fiyatları   ilişkin süreleri,   YEKDEM sisteminin sağladığı sabit fiyat garantisi, aynı zamanda çoğu enerji
 yükümlülüklerin yerine getirilemeyeceğinin anlaşıldığı hallerde ise  geçmemek üzere Cumhurbaşkanı tarafından belirlenir.     - Birleşme veya bölünme işlemleri kapsamında belirlenen yükümlülüklere   projesinin finansmanının en önemli teminatı olarak görülmektedir. Nitekim
 önlisans veya lisans sahibinin yükümlülüğünün Kurul tarafından   Madde üzerindeki 02.07.2018 tarihli değişiklik öncesinde,   ilişkin süreleri,  YEKDEM sistemi sayesinde ülkemizde çok sayıda enerji yatırımı finansman
 kaldırılabileceği öngörülmüştür.                                              bulabilmiştir. Bir projenin YEKDEM’den yararlanabilmesi veya yararlanamaması
 05.12.2013 tarihli ve 2013/5625 sayılı Bakanlar Kurulu kararı 4
 Mücbir sebepten etkilenen bir yükümlünün tanınan bu   ile 01.01.2016 tarihinden 31.12.2020 tarihine kadar işletmeye      - Eskisinin devamı mahiyetinde üretim lisansı verilmesi kapsamında belirlenen   projenin tüm fizibilitesini etkileyebilir, hatta projenin hayata geçirilememesine dahi
             yükümlülüklere ilişkin süreleri,
 imkânlardan yararlanabilmesi, bir başka deyişle ilgili mevzuat   girecek olan YEKDEM’e tabi YEK Belgeli üretim lisansı sahipleri   sebep olabilir. Yukarıda bahsi geçen EPDK’nın 9276 sayılı Kurul kararının YEKDEM
 kapsamındaki yükümlülüklerinin ertelenmesi, askıya alınması   için YEK Kanunu’na ekli I sayılı cetvelde yer alan fiyatların on      - Önlisans veya lisans başvuruları kapsamında gerekli bilgi ve belgelerin   sisteminden faydalanması planlanan projeleri kapsamadığı göz önüne alındığında,
 veya kaldırılması için Kurul’a yazılı başvuru şartı getirilmiştir.   yıl süreyle uygulanacağı düzenlenmiştir. Böylece, YEKDEM’den   tamamlanması için verilen süreleri,  31.12.2020 tarihine kadar işletmeye girmiş olma şartı bakımından henüz bir
 Başvuruda; (i) mücbir sebebin başlama tarihi ve mahiyetine, (ii)   yararlanmak için aranan şartlardan biri olan işletmeye girme      - Yönetmeliğin 18’inci maddesinin ikinci fıkrası kapsamında yapılması   değişiklik olmadığına dikkat edilmelidir. Bu doğrultuda, COVID-19 salgını nedeniyle
 ilgili mevzuat kapsamındaki yükümlülüklerine olan etkilerine,   zamanı açısından son tarih 31.12.2020’ye ötelenmiştir.  öngörülen başvurulara ilişkin süreleri,  YEKDEM’den yararlanacak tesisler için son işletmeye giriş tarihinin Cumhurbaşkanı
 (iii) mümkün olması halinde etkilerin tahmini giderilme süresine   YEKDEM sisteminin sağladığı sabit fiyat garantisi, aynı zamanda   kararı ya da YEK Kanunu’nda yapılacak bir değişiklik ile uzatılması mümkün
 yer verilmesi zorunludur. Güncel bir değişiklik kapsamında,   çoğu enerji projesinin finansmanının en önemli teminatı olarak     c. Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği kapsamında kurulması   görülmektedir.
 08.03.2020 tarihinde EPLY’de Değişiklik Yapılmasına Dair   görülmektedir. Nitekim YEKDEM sistemi sayesinde ülkemizde   öngörülen üretim tesislerinden bağlantı anlaşması süresi 10/03/2020 tarihinde    Gelinen noktada; gerek elektrik piyasasında yenilenebilir enerjinin payını artırmak,
 3
 Yönetmelik’in 11. maddesiyle , anılan başvurunun EPDK Başvuru   çok sayıda enerji yatırımı finansman bulabilmiştir. Bir projenin   veya sonrasında; sona eren veya sona erecek gerçek veya tüzel kişilere, sona   gerekse ülke ekonomisine katkı sağlanması hedeflerini gerçekleştirebilmek
 Sistemi üzerinden elektronik olarak yapılabileceği düzenlenmiştir.   YEKDEM’den yararlanabilmesi veya yararlanamaması projenin   erme tarihinden itibaren geçerli olmak ve bir defaya mahsus olmak üzere, söz   adına, alınan diğer tedbirler ile uyumlu bir şekilde, YEKDEM’den yararlanmak
 6
 YEKDEM &  EPLY, Kurul’a bu kapsamda yapılacak başvurular için bir süre   tüm fizibilitesini etkileyebilmekte, hatta projenin hayata   konusu sürelerinin, herhangi bir işleme gerek kalmaksızın 3 ay süreyle uzamış   için belirlenen 31.12.2020 tarihine kadar işletmeye girme süresinin 8-12 ay   tureb.com.tr
           olarak değerlendirilmesine karar verilmiştir.
 MÜCBİR SEBEP  öngörmemiştir. Bununla birlikte, Doğal Gaz Piyasası Lisans   geçirilememesine dahi sebep olabilmektedir. Bu nedenle bir   ötelenmesinin, gerek yatırımcıların haklı beklentisinin korunması gerekse piyasa
 Yönetmeliği ve Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliği uyarınca anılan
 başvurunun, mücbir sebebin başlama tarihinden itibaren 15 gün   enerji projesinin YEKDEM’den yararlanıyor olması, hem yatırımcı   Enerji sektörü özelinde atılan adımların yanı sıra, COVID-19 sebebiyle yaşanabilecek   oyuncuları arasında çıkabilecek uyuşmazlıkların önlenmesi bakımından elzem
                                                                               olduğu değerlendirilmektedir.
          hak kayıplarının önüne geçilmesi için alınan kapsamlı tedbirlerden birkaçına daha
 hem de kredi kuruluşları için oldukça büyük önem arz etmektedir.
 içerisinde yapılması gerekmektedir. Yükümlü tarafından bu yönde   değinilmesinde fayda bulunmaktadır. Bu kapsamda 26.03.2020 tarihli 7226 sayılı
 yapılacak başvuru üzerine Kurul’un tesis edeceği karar, idari   Kanun’un  geçici 1. maddesi ile; bir hakkın doğumu, kullanımı veya sona ermesine
                 8
 1  https://www.who.int/COVID-19SituationReport 26.04.2020 tarihine ait Dünya Sağlık Örgütü verileri esas alınmıştır.  5  https://www.resmigazete.gov.tr/2020-4sayiliCumhurbaskanligiGenelgesi  7
 2  EPLY m. 35/1 c.3 uyarınca istisna olarak, iletim ve dağıtım faaliyetlerine ilişkin yükümlülüklerin kaldırılması talep edilememektedir.  6  https://www.utikad.org.tr/TicaretBakanligiGumrukTedbirleriDuyurusu
 3  https://www.resmigazete.gov.tr/ElektrikPiyasasiLisansYonetmeligindeDegisiklikYapilmasinaDairYonetmelik  7  https://www.resmigazete.gov.tr/9276sayılıEPDKKarari
 4  https://www.resmigazete.gov.tr/2013-5625sayiliBakanlarKuruluKarari  8  https://www.resmigazete.gov.tr/7226sayiliKanun
          9  https://www.resmigazete.gov.tr/518siranumaraliVUKGenelTebligi
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12